Petua Hilangkan Jeragat Seawal 2 minggu

Jeragat atau melasma adalah tompok-tompok kecil yang memenuhi bahagian muka seperti dahi, pipi, hidung, dan kawasan sekitar mulut. Tompok jeragat selalunya berwarna lebih gelap dari warna kulit asal dan ini menyebabkan tona kulit anda kelihatan tidak sekata. Mereka yang berkulit kering dan cerah lebih mudah mendapat jeragat. Teruskan bacaan untuk petua hilangkan jeragat anda.

Jeragat, walaupun kehadirannya cuma disedari bila kita berdiri dihadapan cermin, boleh mengganggu keyakinan diri seseorang individu. Apatah lagi jeragat boleh melarat tahun demi tahun.

petua hilangkan jeragat
perbezaan wajah berjeragat dan bebas jeragat. ada beberapa petua hilangkan jeragat boleh anda amalkan.

Apa punca jeragat?

Ada banyak punca jeragat. Antaranya adalah terdedah kepada haba tinggi setiap hari. Mangsa utama? Tukang masak. Mereka yang bekerja di dapur amat berisiko mendapat jeragat. Haba dari api memasak boleh merangsang penghasilan melanin dan seterusnya menyebabkan melasma atau jeragat.

Terdedah pada cahaya matahari atau lebih spesifik sinaran uv juga boleh menyebabkan jeragat. Sinaran uv bukan sahaja boleh menyebabkan jeragat, bahkan kanser kulit. Ini sering terjadi kepada mereka yang gemar berjemur di tengah panas tanpa sebarang perlindungan. Selain itu, produk kosmetik yang merbahaya juga boleh menyebabkan munculnya jeragat di wajah.

punca jeragat
ada pelbagai punca jeragat.

Petua hilangkan jeragat

Sebenarnya ada banyak petua yang boleh anda amalkan untuk mengurangkan jeragat. Namun jeragat biasanya mengambil masa utk hilang sepenuhnya. Tanpa disiplin dan konsistensi, jeragat hilang akan mengambil masa untuk hilang dan jeragat baru pula akan muncul. Jom lihat dulu beberapa petua yang dapat membantu mengurangi pigmentasi wajah:

Penggunaan sunscreen

Sinar matahari dapat meningkatkan pigmentasi wajah. Gunakan sunscreen dengan SPF yang tinggi (minimal 30) setiap kali anda keluar rumah. Terutama pada area yang terkena pigmentasi. Sunscreen membantu melindungi kulit dari sinar UV yang dapat memperburuk pigmentasi dan mencegah timbulnya noda baru. Ini amat penting khasnya apabila anda telah memulakan rawatan wajah. Bukan sahaja anda nak mengelak munculnya noda baru, bahkan anda harus melindungi wajah anda kerana biasanya perawatan wajah membuatkan wajah menjadi lebih sensitif.

Ulang aplikasi sunscreen setiap 4 jam ataupun selepas berpeluh. Ini kerana keberkesanan kebanyakan sunscreen hanyalah selama 4 jam. Pilihlah sunscreen berasaskan air khasnya jika muka anda jenis berminyak. Selepas balik, pastikan anda cuci wajah sebersihnya. Jika tidak, risau masalah kulit yang lain pula timbul.

Produk Pencerah Kulit

Pilih produk perawatan kulit yang mengandung bahan pencerah seperti asid kojik, asid azelaik, vitamin C, atau arbutin. Produk-produk ini membantu mengurangi pigmentasi dan mencerahkan warna kulit secara bertahap. Gunakan produk tersebut sesuai dengan petunjuk yang diberikan dan jangan lupa untuk uji terlebih dahulu pada area kecil kulit Anda. Ini untuk memastikan anda tiada reaksi alergi.

Luangkan sedikit masa untuk mengenali produk yang anda pilih. Bukan sahaja anda dapat mengelak side-effect. Malah ini boleh membantu anda mendapatkan kesan optima daripada penggunaannya. Berikan masa untuk wajah anda kembali pulih. Penting untuk anda konsisten dengan produk yang anda gunakan.

Eksfoliasi (scrub) Teratur

Eksfoliasi kulit secara teratur dapat membantu menghilangkan sel-sel kulit mati yang mengandung pigmen melanin. Gunakan scrub atau eksfolian yang lembut. Elak dari menggosok terlalu keras dan kuat. Ini dapat merosakkan lapisan kulit anda. Eksfoliasi secara teratur membantu merangsang regenerasi kulit baru yang lebih cerah. Kebanyakan eksfoliasi boleh dilakukan sekerap 2-3 kali seminggu. Pastikan anda cuci wajah sebersihnya sesudah itu. Amalkan penggunaan toner dan diikuti serum dan pelembap setiap sesudah mencuci muka. Ini dapat menggalakkan pertumbuhan sel kulit baru yang lebih sihat dan bebas jeragat.

Petua hilangkan jeragat buat jangkamasa panjang; pemakanan sihat

Nutrisi yang tepat dapat membantu meningkatkan kondisi kulit Anda. Makanan yang kaya antioksidan seperti buah-buahan, sayuran, biji-bijian, dan ikan berlemak yang mengandung omega-3. Hindari makanan olahan (proccessed food), gula berlebih, dan makanan berlemak tinggi. Ini bukan sahaja buruk untuk kesihatan malahan dapat merosakkan kondisi kulit anda.

Amalkan minum air masak secukupnya kerana air adalah bahan detoks semulajadi. Minum air secukupnya sepanjang hari dapat membantu sel kulit lebih sihat dan segar. Ramai gagal mendapatkan kesan dari produk kecantikan yang mereka amalkan hanya kerana badan mengalami dehidrasi. Apabila badan kekurangan air, badan akan gagal mencernakan nutrisi bahkan menyerap produk kecantikan anda yang mahal itu.

Pemakanan yang sihat bukan sahaja membantu mengurangkan jeragat. Bahkan boleh membantu mengurangkan risiko anda mendapat jeragat.

Ingatlah bahawa menghilangkan pigmentasi wajah memerlukan waktu dan kesabaran. Konsistensi dalam perawatan dan penggunaan produk yang tepat sangat penting. Jika pigmentasi wajah anda persisten atau semakin teruk, disarankan untuk berkonsultasi dengan doktor kulit yang dapat memberikan diagnosis dan perawatan yang sesuai untuk kondisi kulit anda.

Mulakan penjagaan wajah seawal mungkin. Khasnya anak-anak. Kurangkan pendedahan cahaya matahari terik pada mereka dan amalkan pemakanan seimbang. Ini semua akan menjadi kerosakan kulit wajah mereka di kemudian hari.

Kisah kejayaan mereka hilangkan jeragat

Polifenol merupakan bahan semulajadi yang amat magik dalam bidang kesihatan manusia. Polifenol bukan sahaja membantu memelihara kesihatan. Malah ramai wanita dapat kembali kulit wajah muda remaja setelah mengamalkannya. Jom lihat kisah mereka

petua hilangkan jeragat buat warga emas
petua hilangkan jeragat dan skin breakout
petua hilangkan jeragat dan kurus dengan vivix
petua hilangkan jeragat dengan vivix

Berminat nak cuba Resv Vivix Untuk Jeragat Hilang 2minggu?

Bagaimana nak Order Supplement ini?

Jom hubungi fiela untuk dapatkan konsultasi tentang set mana paling sesuai untuk anda. Segera klik sini www.wasap.my/601135228059/vivixjeragat

Nak tahu rahsia awet muda dengan vivix? Lihat sini.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *